Kas yra stabdžių diskų mušimas?
Vibracijos stabdant dažniausiai jaučiamos kaip vairo virpėjimas, pedalo pulsavimas ar netgi grindų vibravimas. Nuo vos pastebimų vibracijų iki stiprių virpesių – nepaisant to, kaip jos pasireiškia, laikui bėgant vibracijos stiprėja ir sukelia negrįžtamus diskų sugadinimus.
Kas sukelia stabdžių vibracijas?
Pagrindinė priežastis – nukrypimai nuo nominalaus disko storio (DTV). Tam, kad būtų užtikrinti veiksmingi stabdymo parametrai, diskai turi būti vienodo storio. Tai reiškia, kad abu trinties paviršiai, vidinis ir išorinis, vienas kito atžvilgiu turi būti lygiagretūs. DTV yra sąvoka, naudojama apibrėžti diskų storio skirtumus, nurodančius, kad minėti paviršiai jau nėra lygiagretūs.
Stabdant automobilį, kurio diskų storis yra skirtingas, trinkelės bus prispaustos tose vietose, kuriose diskai yra plonesni, ir atstumtos tose, kur storis yra didesnis. Tai lemia netolygų trinkelių darbą, kuris sukelia pulsavimą, per apkabos cilindrus ir stabdžių skystį perduodamą į stabdžių pedalą arba vairą. Tai ir yra stabdžių vibracijos.
Kas sukelia DTV ir diskų mušimą?
DTV gali sukelti įvairūs veiksniai, pavyzdžiui, netinkamas diskų sumontavimas, netinkamas vairuotojo elgesys arba prastos kokybės dalys.
Užteršimas ir korozija
Viena pagrindinių diskų mušimo priežasčių yra nešvarumų susikaupimas tarp stebulės ir disko tvirtinimo paviršiaus. Ašinis diskų mušimas, sukeltas net ir mažiausios dulkių arba rūdžių dalelės, didėja nešvarumams artėjant prie išorinio disko krašto. Net viena rūdžių dalelė, kurios skersmuo siekia tik 0,05 mm (toks pats yra ir žmogaus plauko skersmuo), gali sukelti daugiau nei 0,1 mm siekiantį ašinį mušimą, matuojant stabdymo paviršiaus viduryje. Esant mušimui, besisukantis diskas kliba ir sukelia netolygų susidėvėjimą, kuris nulemia disko storio skirtumų susidarymą.
Netinkamas priderinimas
Kaskart pakeitus stabdžių trinkeles naujomis, būtina jas priderinti – važiuojant pirmuosius 160 km vengti pernelyg staigaus stabdymo. Tai užtikrins viso trinkelės trinties paviršiaus prisilietimą prie disko paviršiaus. Priešingu atveju, stipriai stabdant, trinkelės prie disko paviršiaus gali priglusti netolygiai, todėl netolygiai bus pasiskirstyta šiluma. Vietos, kuriose storis yra didesnis, gali perkaisti, palyginti su likusia disko dalimi. Jeigu temperatūra tose vietose viršys 650 °C, pasikeis ketaus struktūra ir jis taps kieta medžiaga, vadinama cementitu, todėl pasikeis disko konstrukcija ir jis dėvėsis netolygiai.
Stabdžių diskų perkaitimas
Per savo tarnavimo laiką diskas patiria 100 000 įkaitimo ir atvėsimo ciklų. Patys ciklai nėra problema – diskai yra suprojektuoti taip, kad galėtų greitai atvėsti prieš kitą stabdžių panaudojimą. Tačiau nuolat ir (arba) labai dažnai, pavyzdžiui, ilgai leidžiantis nuokalne žemyn, naudojant stabdžius, diskai nespėja pašalinti šilumos ir gali perkaisti. Tokiais atvejais, be galimo stabdymo jėgos netekimo, disko temperatūra gali viršyti 650 °C, todėl pasikeis jo struktūra ir susidarys disko storio skirtumai.
Užkepusios apkabos
Nors pasitaiko ir rečiau, užkepusios apkabos taip pat gali sukelti DTV. Surūdiję arba sugadinti cilindrai ir varžtai neleidžia judėti apkabos korpusui ir prispaudžia trinkeles prie disko netgi tada, kai stabdžiai nėra naudojami. Tai sukelia nelygių trinkelių kontaktą su disko paviršiumi, todėl susidaro karšti taškai.
Kiti stabdžių vibracijas sukeliantys veiksniai
Jeigu disko storio skirtumų požymių nematyti, reikia patikrinti kitas vietas. Pavyzdžiui, gali būti labai susidėvėję ratų guoliai, kurių laisvumas sukelia disko svyravimą. Kita galima priežastis, ypač vieno sluoksnio stabdžių diskų atveju, yra netinkamas ratų sumontavimas. Per didelis rato tvirtinimo varžtų priveržimo momentas gali sukelti disko deformacijas. Tą patį galima pasakyti ir apie disko padėties nustatymo varžtų priveržimą. Netinkamas momentas gali iškreipti disko susilietimo su rato stebule plokštumą. Visos šios problemos gali sukelti vibracijas.
Geriausia stabdžių vibracijų prevencijos praktika
Stabdžių diskų mušimą galima pašalinti laikantis keleto paprastų taisyklių.
Prieš keičiant diską, pirmiausia reikia patikrinti jo storį. Naudojant mikrometrą reikia išmatuoti disko storį 2,5 mm atstumu nuo išorinio krašto, aštuoniose vienodu atstumu viena nuo kitos nutolusiose perimetro vietose. Niekada nesiremti tik vienoje vietoje atliktu matavimu ir palyginti gautus rezultatus su specifikacijomis. Jeigu nuokrypiai viršija gamintojo nurodytas ribas, diskas negali būti naudojamas ir turi būti pakeistas. Kalbant bendrai, didžiausias leistinas storio skirtumas siekia maždaug 0,015 mm.
Įsitikinti, kad stebulės ir disko montavimo paviršiai yra kruopščiai nuvalyti, be rūdžių ir kitų nešvarumų, pavyzdžiui, gatvės purvo, korozijos ar tepalo. Disko paviršiaus valymui naudoti audinį ir atitinkamą tirpiklį, o stebulės – vielinį šepetį arba minkštą švitrinį popierių.
Baigus montavimą, ciferblatiniu matuokliu (įrankiu stabdžių disko mušimui matuoti) reikia patikrinti šoninį disko mušimą. Ciferblatinis matuoklis turi būti patikimai pritvirtintas prie nejudančio reguliuojamo pagrindo, pavyzdžiui, ant trikojo. Patalpinti matuoklio antgalį maždaug 2,5 mm atstumu rotoriaus viduje, nustatyti nulį ir pasukti rankiniu būdu 360 laipsnių, užsirašant didžiausią ir mažiausią mušimą. Leistini nuokrypiai skiriasi priklausomai nuo transporto priemonės markės ir modelio, tačiau didžiausias leistinas mušimo diapazonas siekia nuo 0,05 iki 0,10 mm.
Jeigu mušimas viršija leistinas ribas, reikia patikrinti disko sumontavimą ant stebulės, o jeigu įmanoma – nuimti diską ir patikrinti ciferblatiniu matuokliu rato guolį ir (arba) stebulę.
Įsitikinti, kad apkabos laikiklis yra švarus, o kreipiantieji varžtai sutepti, be rūdžių ir gali laisvai judėti.
Priveržti visus varžtus pagal atitinkamą schemą, užtikrinant tinkamas sukimo momento vertes.
Visada priderinti naujus stabdžius pagal gamintojo nurodymus.
Vengti stabdžių diskų perkaitimo dėl netinkamo stabdžių naudojimo. Vengti tiek ilgų, vienas po kito sekančių stiprių stabdymų važiuojant dideliu greičiu, tiek ir automobilio stabdymo stabdžiais leidžiantis ilgomis ir stačiomis nuokalnėmis – geriau važiuoti žemesne pavara ir stabdyti varikliu.
NAUJIENOS APIE STABDŽIŲ SKYSTĮ
COMMA stabdžių skystis DOT 5.1
Ypač aukštos kokybės COMMA DOT 5.1 stabdžių skystis
Stabdžių skysčiai, pagal savybes, žymimi tam tikromis santrumpomis. Savybės, kuriomis jie pasižymi, tai: virimo temperatūra ir klampumas. Pirmoji paprastai laikoma svarbiausia stabdžių skysčio savybe ir yra žymima skaičiumi esančiu šalia užrašo DOT.
Kuo nurodytas skaičius didesnis, tuo virimo temperatūra aukštesnė.
Kodėl taip svarbu atsparumas karščiui? Todėl, kad stabdymo metu vykstantis rato ir stabdžių kaladėlės kontaktas sukelia gan aukštą temperatūrą, kuri gali siekti net 420 laipsnių, ir tik kokybiškas, pakankamo atsparumo stabdžių skystis gali užtikrinti saugumą.
Stabdžių trinkelės – vienas svarbiausių stabdymo sistemos komponentų . Šiuolaikinės trinkelės
sustabdo automobilį dar greičiau. Jų pasirinkime negali būti jokių kompromisų. Ir štai kodėl:
5 Delphi trinkelių sluoksniai
Stabdžių trinkelės – vienas svarbiausių stabdymo sistemos komponentų. Šiuolaikinės
trinkelės sustabdo automobilį dar greičiau nei bet kada anksčiau. Taip pat trinkelės
kasdien patiria dideles apkrovas: sistemoje slėgis gali pakilti iki 2000 psi (~138 bar),
o temperatūra gali pasiekti net 700 ºC . Štai kodėl renkantis trinkeles negali būti jokių
kompromisų. Delphi – tai pirmaujantis automobilių saugumo technologijų gamintojas.
Kompanijos gaminamos trinkelės yra sukurtos taip, kad visiškai atitiktų originalių dalių
(OE) standartus: turėtų geras eksploatacines savybes, pasižymėtų dideliu vientisumu
bei ilgu tarnavimo laiku. Šią sistemą mes vadiname „5 kokybės sluoksniais“.
KAS YRA STABDŽIŲ TRIUKŠMAS?
Stabdžių triukšmas atsiranda dėl vibracijos, galinčios kilti bet kuriame rato vidiniame komponente (prijungimo mazge tarp padangos
ir ašies). Dažnai manoma, kad triukšmą sukelia stabdžių trinkelės, tačiau jis gali kilti ir iš kitų šaltinių – nuo rato guolio iki šarnyro.
Stabdžių sistemoje nedidelė vibracija yra normalus reiškinys. Esant per didelei vibracijai, ją nesunkiai galima išgirsti.
ŽEMO DAŽNIO VIBRACIJA – VIBRACINIS TRIUKŠMAS
APRAŠYMAS
Gilus mažesnis nei 300 Hz dažnio
triukšmas
PRIEŽASTYS
stebulės montavimas arba per didelė disko
storio variacija)
SPRENDIMAS
Diskas pakeičiamas. Visi stabdžių sistemos paviršiai nuvalomi ir sutepami pagal gamintojo nurodymus.
VIDUTINIO DAŽNIO VIBRACIJA – DŽERGŽDIMAS
APRAŠYMAS
300 – 5000 Hz dažnio triukšmas.
PRIEŽASTYS
SPRENDIMAS
AUKŠTO DAŽNIO TRIUKŠMAS – CYPIMAS
APRAŠYMAS
5 kHz ir didesnio dažnio triukšmas
PRIEŽASTYS
Dažniausia priežastis – molekulinė vibracija, atsirandanti diskui liečiantis su frikcine medžiaga.
SPRENDIMAS
Pakeičiamas trinkelių komplektas. Patikrinama, ar kitos dalys tinkamai pritvirtintos
LABAI AUKŠTO DAŽNIO VIBRACIJA – ULTRAGARSAS
APRAŠYMAS
Didesnis nei 12 KHz dažnio triukšmas – žmogaus ausimi negirdimas garsas.
PAGAL FRIKCINIUS PAVIRŠIUS AIŠKIAI NUSTATOMOS PRIEŽASTYS
Frikcinių paviršių vaizdas aiškiai parodo priežastis, dėl kurių atsiranda triukšmas. Automobilis pakeliamas, nuimamos trinkelės, analizuojami frikciniai paviršiai.
Žemiau nurodyti įvairūs požymiai, susiję su triukšmu.
NUSMAILĖJUSIOS TRINKELĖS VAIZDAS
Netolygus nusidėvėjimas ar nusmailėjusios trinkelės
PRIEŽASTIS
Iškreiptas suportas, suporto kreipiančiosios išsikišusios, per didelė suporto prošvaistė
EFEKTAS
Per greitas trinkelės nusidėvėjimas, netolygus stabdymo spaudimas, triukšmas
SPRENDIMAS
Pakeičiamas trinkelių komplektas, remontuojamas suportas.
NETOLYGUS NUSIDĖVĖJIMAS
VAIZDAS
Netolygus trinkelės paviršiaus nusidėvėjimas
PRIEŽASTIS
Netolygiai nusidėvėjęs stabdžių diskas (nusidėvėjimo ruožas)
EFEKTAS
Džergždimas, vibracinis triukšmas, per greitas trinkelės nusidėvėjimas
SPRENDIMAS
Pakeičiami stabdžių diskai ir trinkelės
NETOLYGUS NUSIDĖVĖJIMAS TOJE PAČIOJE AŠYJE
VAIZDAS
Viena ar daugiau tos pačios ašies trinkelių nusidėvėjusios per daug
PRIEŽASTIS
Išsikišusios suporto kreipiančiosios, išsikišęs stūmoklis
EFEKTAS
Stabdant automobilis traukiamas į vieną pusę, netolygus, staigus trinkelės nusidėvėjimas, džergždimas, vibracinis triukšmas
SPRENDIMAS
Atliekamas visų suporto kreipiančiųjų ir stūmoklių remontas, trinkelės pakeičiamos, patikrinami diskai
PAŽEISTA GALINĖ PLOKŠTĖ
VAIZDAS
Pažeista galinė plokštė
PRIEŽASTIS
Netinkamas montavimas, naudota per didelė jėga
EFEKTAS
Prastas stabdymo efektyvumas, netolygus nusidėvėjimas, triukšmas, vibracinis triukšmas
SPRENDIMAS
Pakeičiamas trinkelių komplektas
PAŽEISTAS STŪMOKLIS
VAIZDAS
Triukšmą slopinantys komponentai (triukšmą slopinanti plokštelė) pažeisti stūmoklio
PRIEŽASTIS
Stūmoklis pilnai nesugrįžta į pradinę padėtį, per daug aktyvus stabdžių naudojimas
EFEKTAS
Perkaitimas, triukšmas
SPRENDIMAS
Pakeičiamas trinkelių komplektas, remontuojamas suportas.
KAIP IŠVENGTI TRIUKŠMO PROBLEMŲ?
Paprasčiausias būdas išvengti problemų yra patikrinti, ar tinkamai sumontuotos trinkelės ir suportas.
Patarimai siekiant tinkamai montuoti komponentus:
Pastaba: jeigu suportas laisvai slysti negali, trinkelės gali nusmailėti, taip pat tos pačios ašies trinkelės gali nusidėvėti netolygiai.
Šie padariniai sukelia džergždimą, vibracinį triukšmą.
Pastaba: nesutepus kreipiančiųjų, jos gali užstrigti, dėl to trinkelės gali nusmailėti, atsirasti triukšmas.
Pastaba: jeigu laikikliuose trinkelė laisvai judėti negali, atsiras nereikalingas kontaktas su diskais. Taip atsiras džergždimas, taip pat toje pačioje ašyje skirtingos trinkelės nusmailės ar nusidėvės netolygiai.
gamintojo instrukcijomis.
Pastaba: patikrinama, ar ant frikcinės medžiagos nepateko tepalo.
Pastaba: prieš grąžinant automobilį savininkui, būtina atlikti kelio testą, taip įsitikinama, ar viskas veikia tinkamai. Grąžinant automobilį nurodoma iš pradžių stabdyti palengva, kad trinkelės prisitrintų.
Taip garantuojamas tinkamas stabdymo efektyvumas.